20 oktober 2016

VERTREK NAAR FRANKFURT & JUGENDLITERATURPREIS

Nederland en Vlaanderen zijn dit jaar samen eregast op de Frankfurter Buchmesse. Intendant Bart Moeyaert en zijn team hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om maximale aandacht voor de Nederlandstalige literatuur te genereren. Er is een indrukwekkend programma samengesteld.
Samen met zo'n 70 andere schrijvers mag ook ik een paar dagen naar de beurs. Van donderdag de 20ste tot en met zondag de 23ste verblijf ik in Frankfurt en zal daar lezingen geven, interviews, signeersessies - het is werkelijk duizelingwekkend wat de organisatoren, samen met de Duitse uitgevers, allemaal voor elkaar hebben gekregen.
Het zal - als het om mijn onderdelen gaat - vooral draaien om de pas verschenen Duitse vertaling door Rolf Erdorf van HET KANKERKAMPIOENSCHAP VOOR JUNIOREN: KREBSMEISTERSCHAFT FÜR ANFÄNGER, uitgekomen bij Carlsen. Ik schreef dit boek gebaseerd op het levensverhaal van Roy Looman.
Op vrijdagmiddag 21 oktober wordt de Deutsche Jugendliteraturpreis uitgereikt. Net als vorig jaar (voor LENA UND DAS GEHEIMNIS DER BLAUEN HIRSCHE, met Mattias De Leeuw) en in 2004 (met WAS ICH VERGESSEN HABE) is er een boek van mij genomineerd, nu is dat DER HUND DEN NINO NICHT HATTE, met Anton Van Hertbruggen, en ook vertaald door Rolf Erdorf, verschenen bij Bohem Press. Dat wordt dus nog spannend. Ook Carll Cneut en Erna Sassen zijn met hun laatste boeken genomineerd!

Wie meer wil weten over het programma in Frankfurt kijkt het beste hier. Lass Dich beeindrucken!