21 maart 2014

TWEE KEER GENOMINEERD VOOR KINDERPOËZIEPRIJS

Vandaag werd bekend dat er een nieuwe prijs is in de kinderliteratuur: het Poëziecentrum in Gent en CANON Cultuurcel organiseren samen de uitreiking van een mooie nieuwe bekroning voor kinderpoëzie.
Het gaat om de Gouden Poëzie Medaille die uitgereikt wordt aan de beste bundel met kinderpoëzie, verschenen in de laatste twee jaren. Die Medaille wordt door een zevenkoppige jury uitgereikt, en daarnaast kiezen kinderen een eigen prijs: de Ster. Die delen ze (in verschillende leeftijden) uit aan een gedicht.
De door de kinderen gekozen Sterren krijgen een poster, gemaakt door Pieter Van Eenoge.
Van een gedicht uit de door de jury uitgekozen Medaille-bundel wordt een Poëziemedaille-lied gemaakt. 
De bekendmaking is op woensdag 14 mei.

En vandaag... op Wereld-Poëzie-Dag... werden de vijf genomineerde bundels bekendgemaakt:

Ted van Lieshout - WIJ ZIJN BIJZONDER, MISSCHIEN ZIJN WIJ EEN WONDER
Jaap Robben - ALS IEMAND OOIT MIJN BOTJES VINDT
Bette Westera - AAN DE KANT, IK BEN JE OMA NIET!
én
zowel mijn MIJN FIJNE GELUIDENBOEKJE (met tekeningen van Mattias De Leeuw, uitgegeven door De Eenhoorn)
als
IK JUICH VOOR JOU (met tekeningen van Wolf Erlbruch, uitgegeven door Querido).

Met die twee nominaties voor deze mooie nieuwe prijs ben ik héééééél blij!

Meer info lees je hier.