9 juli 2019

Anna Blaman Prijs...

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet melden, omdat het zo'n bijzondere, grote, geweldige eer is - dus ik doe het maar met het persbericht:

'ROTTERDAM, 9 juli 2019 – De Anna Blaman Prijs 2019 is toegekend aan schrijver Edward van de Vendel. Deze prijs wordt driejaarlijks vergeven aan een auteur die met zijn of haar oeuvre een karakteristieke bijdrage levert aan de kwaliteit van het literaire klimaat in Rotterdam en omstreken.

De jury bestond uit juryvoorzitter Peter van Heemst (voormalig gemeenteraadslid Rotterdam, politiek analist Vers Beton), Ester Naomi Perquin (voormalig Dichter des Vaderlands), Vinod Singh (Rotterdamse cultuurprofessional), Feline Streekstra (Poetry International) en Yasmina Werlich (Passionate Bulkboek).

De Anna Blaman Prijs is een Rotterdamse prijs, waardoor de relatie van de laureaat en zijn werk tot de stad een onmisbare factor is voor de toekenning door de jury: 'Rotterdam is (...) [e]en plek voor doeners, denkers en dromers, (...) waar alles voortdurend in beweging lijkt. (...) Precies die energie zagen we terug in het oeuvre van Edward van de Vendel, (...) een auteur die de Rotterdamse aard volkomen recht doet.' Lees hier het volledige juryrapport.

De overhandiging van de Anna Blaman Prijs  die naast een bokaal bestaat uit een geldprijs van € 10.000 - vindt plaats op 29 november 2019. In de tijd tot de uitreiking zal Van de Vendel bezoeken brengen aan Rotterdamse scholen en zo het literair erfgoed verspreiden onder jongeren.'

Ik ben heel, heel gelukkig met deze oeuvre-toekenning, vooral omdat het in de naam van de grote Anna Blaman zelf is, en omdat het rijtje met eerdere winnaars zo indrukwekkend is met laureaten als Frank Koenegracht, Anne Vegter, Ester Naomi Perquin, Bob den Uyl en Sanneke van Hassel. Ik wil de jury en het bestuur van de Anna Blaman Prijs heel erg bedanken, en verheug me op het Rotterdamse feestje op het stadhuis, eind november.