14 mei 2014

IK JUICH VOOR JOU KRIJGT GOUDEN POEZIEMEDAILLE!

Vandaag werd de eerste Gouden Poëziemedaille (voor de beste bundel met kinderpoëzie van de afgelopen twee jaar) toegekend, en ik ben heel erg blij dat ik hier mag melden dat de jury voor IK JUICH VOOR JOU koos, het boek met gedichten dat ik bij de schitterende illustraties van Wolf Erlbruch schreef en dat uitgegeven werd door uitgeverij Querido.
 
De prijs wordt georganiseerd door het Poëziecentrum en door CANON Cultuurcel.
Ook deze bundels waren genomineerd:
- Ted van Lieshout, Wij zijn bijzonder misschien zijn wij een wonder (Leopold, 2012)
- Jaap Robben, Als iemand ooit mijn botjes vindt (De Geus, 2012)
- Edward van de Vendel, Mijn fijne geluidenboekje (De Eenhoorn, 2013) 
- Bette Westera, Aan de kant, ik ben je oma niet! (Gottmer, 2012)
Uit het persbericht:

'Niet alleen wint Edward van de Vendel de allereerste Gouden Poëziemedaille, één gedicht uit de winnende bundel werd op muziek gezet als Poëziemedaillelied en krijgt een unieke videoclip, een initiatief van CANON Cultuurcel. Het uitverkoren gedicht is: Span er een koord overheen.
De muziek werd gecomponeerd door Sander Geudens en uitgevoerd door studenten Kleinkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool). Het resultaat kunt u terugvinden via deze link: http://ingebeeld.be/video/span-er-een-koord-overheen
 
Ook een heuse kinderjury geeft drie Poëziesterren weg aan het beste gedicht uit vijf geselecteerde gedichten door de vakjury. De kinderjury bestond uit maar liefst 2203 jonge lezers; zij kozen per graad/bouw in het lager onderwijs het beste gedicht uit.
De drie Poëziesterren gingen naar:
·        1e graad: Bakker van Erik van Os & Elle van Lieshout,
·        2e graad: Gele dingendag van Diet  Groothuis, en
·        3e graad: Joris Jan Bas van Ted van Lieshout.'