10 november 2014

NIEUW BOEK, MET ROY LOOMAN

Roy Looman, met wie ik het boek maak.
Na OLIVER in januari en STEM OP DE OKAPI in februari (met Martijn van der Linden) staat er nog een boek van mij gepland voor het voorjaar. Door omstandigheden en wat schuiven zijn het dus drie redelijk grote boeken bij uitgeverij Querido aan het begin van het jaar, maar ik beloof het: dat is uitzonderlijk.
Het derde van dit trio boeken is HET KANKERKAMPIOENSCHAP VOOR JUNIOREN, een verhaal waar ik samen met Roy Looman (20) al lang aan werk. Ik leerde hem een paar jaar geleden kennen. Roy is ambassadeur van Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) en studeert nu medicijnen. Op zijn vijftiende kreeg hij kanker. Hij is genezen, maar als ambassadeur en toekomstig oncoloog wil hij graag zijn verhaal delen om iedereen te informeren hoe het er vooral mentaal aan toegaat als je kanker krijgt, om te laten zien hoe je in zulke tijden met je voetbalvrienden omgaat, en zij met jou, met je ouders, met meisjes. Het boek gaat dus eigenlijk maar voor een gedeelte over de ziekte zelf, het vertelt van helemaal binnenuit over het leven van een zestienjarige die zowel het uitgaansleven als de kinderafdeling van het ziekenhuis kent.

Roy is een uitzonderlijke jongen. Hij kan zo precies, zo beeldend en vooral zo grappig vertellen, dat het niet moeilijk was om alle gesprekken die we hadden als basis te gebruiken voor een jeugdboek over Max (15), die ongeveer hetzelfde beleeft als Roy. Het is dus géén journalistiek boek, geen non-fictieverhaal, maar een vrij direct en licht boek voor iedereen boven de twaalf dat dus gebaseerd is op Roy's verhaal.
De werkwijze was hetzelfde als bij de boeken uit de Slash-reeks - maar het is voor een wat jongere doelgroep.
De eerste zin?
'Dit is het ziekste spelletje dat ik ooit heb gespeeld - maar ik kan ongelooflijk slecht tegen mijn verlies, dus ik ga niet dood. Dan weet je dat alvast.'
Het is een groot plezier om met Roy te mogen werken, en nadat we het boek in maart op de jaarlijkse KiKadag presenteren, hopen we dat heel veel jongeren het vooral met plezier zullen lezen.

Het wordt dus uitgegeven bij Querido, de redactie is van Mirjam Bolt, de belettering van het omslag is van de grote Roald Triebels en de omslagtekening is van een graphic-novel tekenaar die ik bewonder: Maarten Vande Wiele.